Naar Quinta das Vinhas

26 maart 2017 - Boaventura, Portugal

vandaag uitchecken en op weg naar ons nieuw verblijf in het zuiden in de plaats Estreito do Calheta. De dag begon met veel regen,maar op het moment dat we in de auto stapten was het droog. Het was zondag en de kerkmis was bezig. Dit hadden ze op de speakers gezet dus het hele dorp luisterde mee. Handig als je hulpbehoevend bent. Klonk net zo als de imam maar dan volledig katholiek.

eerst langs de kust naar Sao Vicente. Daar het binnenland in.bij Rosario via de pas naar boven richting de hoogvlakte Paul sa Serra. Ik zag een leuk souvenierswinkel dus even stoppen. Geert houdt niet van die kitch, dus na het kopen van wat ansichtkaarten snel door.  Via haarspeldbochten en duizelingwekkende afgronden kwamen we boven op het plateau uit. Volledig vlak, voorzien van windmolens en heide. We gingen naar Unesco natuurreservaat bij Rabacal. Duidelijk meer toeristisch. Wel volle bepakking aan want het miezerde, her was 5graden en er woei een harde wind

Eerst 3 km naar beneden lopen voordat de tocht naar de grootste waterval begon. Die was maar 2km verderop en redelijk vlak te bereiken dus daar waren we snel. Een mooie waterval. Zie foto. Daarna terug en op zoek naar de25 bronnen. Daarvoor veel treden afdalen en ook weer stijgen voordat we kwamen bij een smal stenen pad naast levada's. Inhalen was soms moeilijk. Na een uur daar langs gelopen te hebben kwamen we inderdaad bij de bronnen uit, maar 25 heb ik er niet geteld. Even wat lunchen.(picknick eten op de rand van een levada) en dan weer dezelfde weg terug.  Nu veel meer klimmen dus dat was best zwaar. In totaal 12 km gelopen maar slechts 300 meter gestegen of gedaald. Dat viel ons wat tegen. Het voelde zwaarder.

In totaal 3.51 uur gelopen met gem snelheid 3,18 km per uur. ( wel inclusief pauze, bewonderen omgeving hoor!)

We hadden vandaag 1 uur minder ivm zomertijd en vanaf 17 uur werden we in het huisje verwacht.

Zelfde afgrondweg terug om vandaaruit via een andere pas naar beneden af te dalen. Die was echter gestremd. No way dat ik weer diezelfde weg terug zou nemen! Dus dan maar terug naar beginpunt stijgen en via de tunnel naar het zuiden. Je kunt wel zien dat het zuiden rijker en toeristischer is. Ik dacht via Ribeira brave een leuke tocht via de kust te maken maar we zijn alleen van tunnel naar tunnel gegaan.

Het hotel vonden we makkelijk. Op zondag is er geen receptie dus de kokkin bracht ons naar ons huisje. Daarover morgen meer