2 dagen Fraser island!!!

31 oktober 2018 - Fraser Island, Australië

We zijn net terug van 2 dagen afzien en genieten op Fraser Island. Het grootste zandeiland ter wereld met alleen maar subtropisch regenwoud, onbegaanbare zandwegen, lange stranden en af en toe  heldere meren ertussen. Leuke tracks.

Per veerboot kwamen we in 35 minuten op het eiland. Daar stond de 4 Wheel drive bus van Steve al op ons 24 mensen te wachten. Meteen afzien door zeker een uur rijden op onbegaanbare zandwegen. Dus riemen vast. Ik ben nog nooit zo door elkaar geschud. De wegen waren net breed genoeg voor de bus. Dat we niet vast zijn komen te zitten hebben we te danken aan het goede sturen van Steve😉. Wel kreeg ik er hoofdpijn van maar mijn eten hield ik gelukkig binnen boord. Wel blij als we er weer even uit mochten. Eerst naar een meer midden in het oerwoud. Heel helder water en heerlijk gezwommen. Het heet lake mackenzie. Die dag was het bewolkt en wat koud maar dat mocht de pret niet drukken. Door het witte kleizand word je 10 jaar jonger. Zei men.( Moet je natuurlijk niet misselijk worden in de bus. 🤢)

Daarna door naar central station. Hier woonde vroeger 250 man voor de houtindustrie. Daar hebben we een heerlijke wandeling gemaakt door het oerwoud langs de kristalheldere beek. Het lijkt of het water zanderig is maar het zand ligt op de bodem en daar bovenop ligt drinkbaar water. Door een bepaald organisme is het mogelijk om op puur zand een oerwoud te laten groeien. En dat is dus uniek.

Daarna door naar ons resort midden op het eiland. Dat is omgeven door elektrische omheining en een echte metalen roosteringang die ook onder stroom staat. Dit om te voorkomen dat wilde dieren het terrein op komen. Naast de dingo blijken er ook 5 meest gruwelijke slangen en dodelijke spinnen op het eiland te zijn. Nergens mag je eten meenemen. Alles moet goed afgeschermd zijn, snel opeten en geen afval achterlaten. Hoewel de dingo's die we gezien hebben er uitzien als aaibare honden zijn ze dat dus niet. Gelukkig zagen we ze alleen onderweg terwijl we in de bus zaten. En slangen en zo heb ik  niet gezien.

Op het resort een lunchbuffet gehad en daarna weer het park afgereden het strand op. Net alsof je door de poort van jurassic parc gaat!! Met hoog tij 1 1/2 uur over het strand gereesd naar het noorden. Deed niet veel goeds voor mijn hoofdpijn helaas. Daar zijn we op Indian head geklommen. Een uitstekende rots in de vorm van.... een mooi uitzicht. Daarna door naar de champagne pool. 🍾Dat  bleek erg leuk te zijn. Een natuurlijke whirlpool waar het water vanuit de zee over heen stroomde als champagne. ( zie foto)

En weer het hele stuk terug naar het kamp over het zand. Nu gelukkig laagtij dus met 80 km per uur over het gladde stuk veel fijner.

Die avond lag ik al om 20 uur in bed. Uitgeput van de dag. De volgende dag vertrokken we weer over het strand. Gelukkig weer laag tij. En na een tijdje stopten we bij een aantal kleine vliegtuigjes. ✈Wie er zin had in een vlucht vanaf het strand om een stuk zee en het eiland te bekijken. Geert heeft dat gedaan. Zelfs als copiloot. Tussen alle jeeps/ bussen door starten op het strand en verderop ook weer landen. Duurde maar 20 min. Maar was erg leuk. Wij reden ondertussen verder over het strand. Daarna naar speciaal gekleurde zandrotsen (the pinnacles) gekeken en naar een schipwrak van een bekend cruiseschip ⚓dat ook is gebruikt als ziekenhuisschip in de oorlog en na de schipbreuk als oefenschip om te oefenen met bombarderen in de 2e wereldoorlog. Daarom dat er zo weinig over is.

Die dag ook 2 keer weer wezen zwemmen bij 2 meren met leuke track er naar toe. Bij Eli creek met opblaasband door een woeste rivier... ( Geert heeft filmpje van mij voor het thuisfront 🤣) En bij het andere meer zware afdaling in los zand naar het meer en terug.( Net of je in het witte zand van pirats of the carribean loopt)

Om 17 uur , na de bobbelweg door het oerwoud weer terug bij de veerboot. Een hele ervaring op zo'n ondoorgaanbaar eiland. Een echte aanrader.

1. Margot:
    31 oktober 2018
    Klinkt heel tof! En dus gewoon gezwommen,of was daar geen risico op enge slangen?
  2. Inez Brusse:
    Ook weer heel gaaf!
  3. Josée en Rob van der Net:
    31 oktober 2018
    Jullie maken nogal wat mee! Klinkt fantastisch allemaal.
  4. Sheila:
    1 november 2018
    Onder de indruk van jullie avontuur hoor!