Wayoutback Australian safaris

12 oktober 2018 - Alice Springs, Australië

Op woensdagmiddag 10 oktober begon onze 2 1/2 dag safari vanaf Uluru ( Ayers Rock)  met een internationaal gezelschap van 21 man ( 6 nl, 4 du, 2 usa, 7  GB ) en 2 begeleiders (Adam en Alex)

Eerst die ochtend al om 6.15 uur op in Holiday in Airport Melbourne. Om half 8 naar vliegveld. We vertrokken om 9.45 uur. Kofferlabels printen lukte in eerste instantie niet. Bleek printlint op. 3e automaat deed het wel.

Klein vliegtuig van plaatselijke prijsvechter en we landen om 11.15 uur ( 12.45 uur Melbourne tijd ) op vliegveld van Uluru.  Dus opeens weer 1 1/2 uur extra🙄. Moesten tot half 2 wachten voordat we met onze ranger bus ( zie foto) werden opgehaald. En er is niets te eten of te doen op dat vliegveld!!

De helft van het gezelschap was die ochtend vanaf Alice springs komen rijden en hadden er al 500 km op zitten. We gingen direct door naar de berg Uluru. Eerst naar het info centrum waar we konden lezen wat deze heilige plek voor de aboriginals betekent. Ook werd daar de plaatselijke kunst getoond. Daarna door naar de berg Uluru zelf. ( je kent hem wel van de serie flying doctors)

Die berg is zo groot dat je hem gedurende die dagen van km ver af al kan zien liggen.

De aboriginal Valerie vertelde daar in haar eigen taal waarvoor de berg werd gebruikt en gaf uitleg over de rotstekeningen en de gebruiksvoorwerpen die ze bij zich had. Dit werd vertaald door een Australische meid op blote voeten. ( heet rood zand dus geen probleem) Daardoor duurde de tocht van 500 m wel 11/2 uur. Wat erg leuk was dat zij ook in het zand alle symbolen uitlegde die terug te vinden zijn op de diverse tekeningen.  Daarna nog 1/2 uur gelopen langs een heel klein stukje van de  berg. Snel in de bus om de zonsondergang over de berg te zien. Heel veel bussen met toeristen op een parkeerplaats met allemaal tafels met hapjes, wachtend op het moment. Hilarisch. Dat mooie uitzicht kwam echter niet omdat het bewolkt bleef. 🤣

Daarna naar ons gezellige kamp waar de tafel al was gedekt buiten. ( met lampjes verlicht want was inmiddels al donker ) Verder een kampvuur. Een gezamelijke eet keuken ruimte en daaromheen allemaal 2 pers. Tenten. Toiletgebouw op 3 minuten loopafstand. Dit was 1 van de zeker 25 kampen in dat gebied. Hoe zo toeristisch?

Was inmiddels half 8 avond. We kregen penne met kangarouboulognaise, groente en garlic brood. Smaakt naar gewoon gehakt trouwens. Heerlijk.

Om 21.15 uur ( 22.45 uur oude tijd) naar onze 2 pers. tent. 2 bedden met doorligmatrassen en oude deken. Laken was er ook. Wel benauwd door temp. ( 30 graden. Gelukkig bewolkt. Anders heter) . Slecht geslapen beide. Veel gestommel rondom tent. Dieren?

Volgende dag om 5 uur de wekker om naar de zonsopgang te gaan kijken over de berg Uluru. Echter nog steeds bewolkt dus niets bijzonder. ( zou mooie kleurschakeringen moeten opleveren.)

Om 6.45 al bepakt en gezakt om naar de eerste tracking te gaan. Bij Kata Thuta de mannenrots.  Veel wind en nog steeds bewolkt dus gelukkig niet te heet. Overal zijn trouwens waterpunten. En nu geen last van vliegen rondom je hoofd. 3 uur gelopen en geklommen over rotsen. Mooie uitzichten. Rond 12 uur gebied Uluru verlaten om te gaan naar King canyon resort. Onderweg geluncht bij een barbecueplaats bij een tankwegstation.  Hamburger/worst sla en broodje. Overal erg basic maar wel toilet.

In Kings canyon resort dit keer alleen op een kamp in the middle of nowhere.  Zelfde opbouw van kamp. Nu echter douches op houtgestookte kachel zonder deur. Deed het prima. Heerlijk warm water. Wc ook met douchegordijn dus zingend plassen. De bedoeling was dat wij die avond buiten zouden slapen in een swag . ( slaapzak met ingebouwd matras). Echter we kregen noodweer met uren lang bliksem. Dus kozen we voor de tent. Hoewel de tent lekte en Geert zijn bed daar precies onder stond. Weer beide bijna niet geslapen. 😪🤤

Wel gezellig met de Nederlandse groep gekaart in het donker met 1 hoofdlampje als verlichting. ( nog 400 km gereden die dag)

Volgende ochtend bleken de dingo ' s wat melk en cereals meegenomen te hebben.

En natuurlijk volgende ochtend weer 5 uur op om een tracking vroeg te kunnen starten buiten de ergste hitte en drukte om. 6.30 uur gestart tot 10.15 uur. Mooie tocht langs en op de canyon. Afgedaald in hof van Eden.  Daarna lunch (wraps met sla tomaat komkommer tonijn vlees) op picknickplaats.  Via Kings creek naar Alice springs (500 km) waarvan 100 km of the Road met de 4wheeldrive car. Net of je op een trilplaat zit☺. Hadden mijn stijve spieren wel even nodig. Ook langs de kamelenfarm. Om 16 uur in hotel in Alice spring waar we heerlijk konden douchen. Schone kleren aan en slapen op een zacht bed. En nog beter. Uitslapen tot half 9!!!!! Heerlijke hamburger gegeten in plaatselijke pub.

Wel afscheid moeten nemen van gezellige lui. Leuk om in gezelschap dit avontuur mee te mogen maken. 😢

1. Irene:
    12 oktober 2018
    Haha. Ik zag je gisteren lopen bij de flying doctors🤣🤣. Maar wat een mooie belevenissen allemaal.
  2. Inez Brusse:
    12 oktober 2018
    Wat een tijdstippen om op te staan zeg. Dat klinkt niet als vakantie. Maar wel weer mooie ervaringen erbij. Kijk weer uit naar jullie volgende belevenissen.
  3. Josée en Rob van der Net:
    12 oktober 2018
    Geen hoogtevrees bij het beklimmen van de rotsen? Wat een belevenissen in een paar dagen! Kun je nu misschien even bijkomen.
  4. Willy:
    12 oktober 2018
    Dat klinkt als een paar zeer intensieve, bijzondere dagen. Maar gauw een rustdag inlassen ;-)
  5. Nicole Lindemulder:
    12 oktober 2018
    Geen hoogtevrees gehad. De rotsen gaven goed grip en alles is goed af gezet . Soms bruggen of afrastering gebouwd daar waar het nodig was.